AK-Kreativ watermark
KRLE

🕊️ KRLE - brettspill

⏱️ 15-45 minutter 🌍 Religioner og livssyn 🎮 7 ulike aktiviteter 👥 2-6 spillere

Et interaktivt brettspill om religioner og livssyn for ungdom. Spillet kombinerer faktakunnskap, refleksjon og dialog om kristendom, islam, jødedom, buddhisme, hinduisme og livssynshumanisme. Dekker kompetansemål fra læreplanen for KRLE gjennom aktiviteter og diskusjoner.

🎮 Start spill

Hva lærer elevene?

Kompetansemål fra læreplanen

Dette spillet er innom flere sentrale kompetansemål fra læreplanen for KRLE (etter 10. trinn), LK20:

📖 Kunnskap om religioner og livssyn

  • Drøfte sentrale trekk ved kristendommens historie, etikk og mangfold
  • Forklare sentrale trekk ved islam og islamsk livstolkning
  • Forklare sentrale trekk ved jødedommen og jødisk livstolkning
  • Forklare sentrale trekk ved hinduismen og buddhismen
  • Drøfte sentrale trekk ved livssynshumanismen

💭 Refleksjon og kritisk tenkning

  • Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til identitet og verdier
  • Utøve kritisk tenkning og reflektere over religionskritikk
  • Vurdere sentrale verdier, holdninger og normer i ulike religioner
  • Drøfte utfordringer og muligheter i møter mellom religioner og kulturer

🤝 Dialog og samhandling

  • Illustrere og drøfte bruk av symboler og ritualer
  • Forklare sentrale begreper som hører til religioner og livssyn
  • Drøfte ulike etiske perspektiver
  • Utvikle respekt for andres perspektiver gjennom dialog

Spillets aktiviteter

📊 Faktaspørsmål

Teste kunnskap om de store verdensreligionene

💬 Refleksjon

Diskutere etiske og eksistensielle spørsmål

🎯 Utfordring

Forklare og illustrere religiøse symboler og begreper

🎲 Sjanse

Et element av flaks som kan utjevne noe av forskjellene i kunnskapsnivå.

Forberedelse

Spillet krever ingen spesiell forberedelse. Vær forberedt på å moderere diskusjoner og guide samtaler som oppstår under refleksjonsspørsmålene.

Oppfølging og vurdering

Refleksjonsspørsmålene i spillet kan brukes som utgangspunkt for skriftlige oppgaver eller videre klassesamtaler. Observer hvordan elevene deltar i dialogene - dette gir gode grunnlag for vurdering av kompetanse i KRLE-faget.

Teknisk informasjon

Spillet fungerer på følgende enheter:

💻 PC 💻 Chromebook 📱 iPad/nettbrett 📱 Mobil (mulig, men ikke anbefalt)

Spillet kjører direkte i nettleseren uten nedlasting. Anbefalt skjermstørrelse: 12" eller større for optimal spillopplevelse.

Pedagogisk begrunnelse

Dette spillet bygger på dialogpedagogikk og erfaringslæring innenfor KRLE-faget. Ved å kombinere faktakunnskap med refleksjon og dialog, stimulerer spillet både kognitive og emosjonelle læringsprosesser.

Tilbakemeldinger ønskes!

Dette spillet er utviklet spesielt for KRLE-undervisning på ungdomstrinnet. Send gjerne tilbakemelding om hvordan spillet fungerer i din undervisning - hvilke aktiviteter som skaper best dialog, og om innholdet treffer elevenes interesse og nysgjerrighet.